top of page
Search
  • Iulia Avram

10 LUCRURI LA CARE SA RENUNTI PENTRU A FI FERICIT.

Updated: Jun 1, 2021




Ne dorim fericirea. Alergam dupa ea, o zarim, ne face cu mana la primul colt, ne indreptam vertiginos catre ea iar atunci cand sa o atingem dispare ca o naluca. Zi de zi, fericirea este de multe ori o amanare. Voi fi fericit cand voi avea un iubit/a, voi fi fericit cand voi avea casa mea sau jobul visat. Acest mod de a gandi este de fapt o capcana. Cand nu putem fi fericiti cu ce avem in prezent, nu vom fi niciodata fericiti oricat de multe am avea. Simplu de zis, greu de facut. Te invit in randurile urmatoare sa privesti catre tine, sa analizezi aspectele din viata ta de care nu mai ai nevoie si de care te agati totusi in continuare. Ele sunt o piedica in calea fericirii tale. E o invitatie la auto analiza si renuntare la ceea ce nu iti mai foloseste. Poate te vei regasi in randurile urmatoare.


1. Renunta la nevoia de a avea intotdeauna dreptate.


Am cunoscut de-a lungul timpului multe persoane care nu suporta sa nu aiba dreptate. Nevoia de validare si de confirmare este atat de importanta incat nu realizeaza ca isi risca relatiile sau ca isi produc lor si celor apropiati multa suferinta. De multe ori credem ca stim mai bine ce are nevoie celalalt, sau credem ca suntem in masura mai mare sa analizam sentimentele partenerului si fara sa ne dam seama alunecam intr-o lupta de putere. Pentru aceste persoane a avea dreptate echivaleaza cu sentimentul propriei valori, este o confirmare a calitatilor lor. Insa viata nu e despre cine are dreptate sau despre cine castiga. Una din intrebarile mele preferate este urmatoarea: “Preferi sa ai dreptate sau sa pierzi relatia ?” Ego-ul tau e chiar atat de mare ?


2.Renunta la nevoia de a controla.


Controlul este o nevoie fireasca cu care ne nastem. Rolul  lui este acela de a ne face sa ne simtim in siguranta. Desigur ca atunci cand avem controlul asupra propriei vieti sentimentul de siguranta creste.

Problematic este atunci cand controlul, folosit in exces devine o “strategie” de a gestiona anxietatea si emotiile neplacute.

Observa daca ai tendinta sa vrei sa stii ce se intampla in jurul tau – situatii, oameni, intamplari, ce urmeaza sa se întâmple.

Ce se intampla cu tine in situatia in care opresti tendinta de a controla ? Poate apare o frica legata de necunoscut sau de eventuale pericole ce se pot intampla cu tine sau cu cei dragi tie ? Cum e pentru tine necunoscutul, imprevizibilul? Te invit ca din acest punct sa faci un pas mai departe si sa analizezi cat de indreptatite sunt aceste temeri, cat de reale sau probabile pot fi.

Te ajuta ? Ai vreun motiv palpabil care sa sustina convingerea ta?


3. Renunta la convingerile limitative si la critica. 


Cum vorbesti cu tine insuti ? Te critici, esti nemultumit de ceea ce ai realizat si consideri ca s-ar fi putut sa faci mai mult ? Sau poate consideri ca doar ai avut noroc si ca meritul nu ti se datoreaza tie, este doar un produs al imprejurarilor.  Nu crede tot ce iti spune mintea ta.

“ Mintea este un instrument superb daca este folosit corect. Folosit gresit, devine distructiv.” Eckhart Tolle


4. Renunta la nevoia de a-i impresiona pe altii si de a a obtine validarea lor cu orice pret.


Nu este un lucru usor de facut, mai ales in contextul in care multi am crescut cu vorbe de genul: “ce va crede lumea/”, “ taci din gura ca ne aud vecinii”, “colegul ce nota a luat ?” s.a. Am invatat sa ne obtinem aprecierea si validarea daca ne conformam normelor, daca ne supunem la ceea ce face majoritatea. De fapt ne supunem la ceea ce credem noi ca gandeste sau prefera “lumea”.

Vom putea renunta la tendinta de a ne raporta la lumea exterioara dupa ce vom putea sa ne observam si sa apreciem la noi reusitele, calitatile, eforturile. Cu blandete si compasiune, ca si cum am vorbi cu un prieten drag. 

Care sunt calitatile tale, reusitele tale de zi cu zi sau momentele in care te-ai simtiti bine cu tine, ti-a placut de tine ?


5. Renunta la standardele nerealistele.

Perfectionismul este o arma cu doua taisuri.


Stiu ca de-a lungul timpului perfectionismul te-a ajutat sa obtii rezultate bune, te-a sustinut pe parcursul carierei tale, te-a adus in punctul in care esti acum in viata ta.

Insa ce pret ai platit perfectionismului ?Ma refer la faptul ca niciodata nu este suficient de mult, de bine, si ca intotdeauna s-ar fi putut mai mult. Imprietenindu-te cu perfectionismul iti este greu sa te bucuri de reusitele tale, iar daca o faci este pentru putin timp, urmatoarea provocare te asteapta.

Viata este despre calatoria pe care o facem, iar uneori pe parcursul calatoriei ne putem da voie sa ne bucuram de punctul in care am ajuns. De ce am face altfel calatoria ?


6.Renunta la a-i salva pe ceilalti.


A fi acolo pentru ceilalti este minunat. Dar pentru tine cand vei fi alaturi ? Nu e nimic gresit in a fi acolo pentru ceilalti, a oferi ajutor si suport. În timp însă, poate deveni un tipar comportamental dezadaptativ, intrucat Salvatorii ajung sa se puna pe ei pe ultimul plan, nevoile lor sunt cel mai adesea desconsiderate chiar de ei insisi.

A te lua in considerare si pe tine, nu este o dovada de egoism. A spune “nu” atunci cand este necesar este o dovada de grija si de respect  fata de propria persoana.  Mai mult decat atat, de cele mai multe ori a-l salva pe cel de langa tine inseamna sa ii dai instrumentele sa poata sa facă singur asta, sa se poata ajuta singur.


7. Renunta la a te impotrivi fricilor.


"By letting it go it all gets done. The world is won by those who let it go. But when you try and try, the world is beyond winning" . Lao Tzu

Da ai citit bine. Cea mai buna modalitatea de gestiona fricile este aceea de a le accepta prezenta in viata ta, de a-ti da voie sa le simti. Vei observa ca fricile au tendinta sa se disipeze …

A observa fricile, a le accepta prezenta nu inseamna sa cedam in fata fricilor noastre, ci dimpotriva a-ti privi frica in fata si a continua sa actionezi in pofida ei este un act foarte puternic de curaj.

Te invit sa faci un mic exercitiu de imaginatie: daca acum ai avea varsta de 80 de ani, ce sfat ti-ai da tie, celui din prezent ?


8. Renunta la teama de eșec.


Am fost invatati ca daca avem succes suntem admirati si iubiti. Asta se simte bine, asa ca vrem mai mult sa reusim si sa indepartam esecul din viata noastra.  Mai mult decat atat, a reusi devine modalitatea de a calma anxietatea ce insoteste convingerea limitativa ca nu suntem suficienti de buni. In anumite cazuri, teama de esec ( a se citi teama de a fi rusinati, umiliti, judecati, respinsi) devine atat de puternica incat poate bloca multe actiuni care ar avea in mod normal un rol de crestere si dezvoltare personala.  Insa viata fara asumarea unor riscuri cat de mici ( in acest context, riscul de a esua) devine echivalentul cu a fi intr-o colivie din care nu poti evada desi usa este deschisa. Daca nu iti asumi ca e posibil sa cazi, nu vei zbura niciodata....desi ai aripi si te-ai nascut pentru zbor !


9. Renunta la convingerea limitativa ca oamenii te vor rani sau abuza intr-un fel sau altul, iti vor insela increderea, te vor umili sau manipula.


O parte din oameni probabil vor face asta, insa nu toti. Este o capcana de gandire, deseori neconstientizata, prezenta in permanenta, ca un zgomot de fundal deranjant dar cu care te-ai obisnuit. Sentimentul neincrederii este prezent in relatiile tale, traiesti cu teama ca partenerul te va trada mai devreme sau mai tarziu si te baricadezi in spatele unui zid pentru a te proteja. De zidul acesta nu va trece suferinta, dezamagirea insa totodata nu va intra nici fericirea, iubirea, increderea....Tu decizi daca e un pret corect pe care il ai de platit.


10. Renunta la negativism.


A percepe prezentul si viitorul prin filtrul negativismului poate fi o strategie utila in a nu fi dezamagit si in a nu fi luat prin surprindere atunci cand lucruri rele si neprevazute vor avea loc.

Aparent esti in deplina siguranta, caci daca ti-ai face asteptari, ti-ai crea iluzii, vei fi dezamagit. Nu simti in vreun fel ca e in puterea ta sa schimbi ceva in viata ta, sau ca ai abilitățile de a face fata neprevazutului.

Esti dependent de propria ta nefericire. Nu iti este bine insa si nu te poti opri sa percepi lucrurile prin filtrul negativismului.

Iti propun un experiment: ca pentru urmatoarele doua saptamani din viata ta sa observi si sa iti notezi in fiecare dimineata 3 lucruri bune din viata ta pentru care esti recunoscator.

481 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page